tangfelt.blogg.se

Så var det dags....

Publicerad 2015-07-28 19:11:24 i Allmänt,

På onsdagkväll kom vi fram till ett 37 grader varmt Rieden och checkade in på pensionatet där vi skulle bo. Ett supermysigt ställe där jag verkligen trivdes. Det var stor skillnad att komma ut på landsbygden jämfört med Berlin och ni kan ju gissa vad jag föredrar...
Vi åt lite på en mysig restaurang nere i byn och jag tog wienerschnitzel. Portionerna var i maffigaste laget då jag fick TVÅ stora schnitzlar på min tallrik, och Hannas pastaportion var rågad så det höll på att rinna över. Ja snåla med mat var de då inte, synd bara att man inte kan äta så mycket. 
Sen åkte vi ner till tävlingsplatsen som bara låg nån minut bort och kollade området samt hade samling med landslaget. 
På torsdagmorgon hade vi veterinärbesiktning kl. 8.00 och efter det var det träning. Alla hundar gick igenom och träningen var bara några minuter men vi hade planerat bra innan så man hann testa alla klätterhinder och testa underlaget lite. Det var väldigt tungsprunget och hundarna grävde ner sig och liksom kom ingen vart, men det blev bättre och bättre med tiden. Sen minglade vi runt lite, kollade på alla fina saker de sålde, jag köpte två halsband som minne till hundarna.
 
Sen på kvällen var det invigning, EO flaggan hissades och vi fick även våra startnummer, katalog, tröja etc. 
På fredagmorgon började själva tävlingarna och vi var taggade till max. Hippi höglöpte under resan och ville para sig med Elton hela tiden så det kändes ju sådär med en vimsig tik och en vimsig hane, men när det väl var dags så skärpte de sig och fokuserade på rätt saker. Det var lagklasser denna dag och ett hopplopp och ett agilitylopp. Hippis lag var först ut och vi satte en nolla, tyvärr blev det bara en nolla till, samt ett 10 fels lopp och en disk. Elton nollade också sitt lopp i sitt lag men där blev det en nolla till och två disk. Senare var det dags för agilityklass och då diskar sig Hippi på ett annars jättefint lopp och två till i laget diskar sig samt ett 5 fels lopp och i Eltons lag så får Elton 5 fel, ett till lopp med 5 fel, ett 10 fel och ett 0 fel. Tyvärr var det lite för många fel i lagen för att ta sig till final, men vi gjorde allt vi kunde och marginalerna är små mellan nollat lopp och disk. Ett svenskt largelag tog sig till finalen i alla fall.  
Elton <3
På kvällen åt vi tillsammans med både svenskar och finnar!
På lördagen var det dags för de individuella loppen. Först ut var agilityklass och Elton springer förbi muren och blir diskad. Hippi gör ett kanonlopp och har bara två hinder kvar när det blir en disk. Många hamnade i den fällan och jag var riktigt noga där, tyckte hon tittade på rätt hinder men icke..., lite surt på det loppet. Men Hanna och Liam samt Martin och Pride kvalade till finalen. Sen var det hoppklass och där får Elton 5 fel, en rivning men vi hade även ett missförstånd på ett ställe då han ville in i fel tunnelingång och förlorade tid. Alla andra svenska hundar diskade sig på den banan och Hippi var sist ut och går så fint och nollar!!! Med det resultatet blev vi bästa svensk förutom de som redan hade kvalat och fick därför en plats i finalen, gissa om jag var glad!
Hippi <3
Jocke och Amiga gjorde också ett superlopp i hoppklassen och kvalade till finalen i small. 
På kvällen åt vi middag ute igen med Tobbe, Hillevi mfl. 
Söndagen var finaldag och först ut var lagklasserna. Det är ju speciella lagklasser på EO där alla fyra står på banan samtidigt och kör olika banor i samma bana liksom. Det är som en staffett och när en går i mål startar nästa osv. Jättespännande och roligt, skulle vilja ha såna lagklasser i Sverige också. Många bra hundar såg vi men vinnarlaget i small och medium gav en verkligen rysningar, wow! Svenska laget i large hejade vi på så vi blev alldeles hesa men det blev lite många fel tyvärr. Sen var det dags för de individuella finalerna och först ut var small. En fälla efter balansen med en tunnel som både Jocke, Elin och Victoria diskade sig på, synd för alla tre gjorde kanonlopp resten av banan, men som jag sagt förut, marginalerna är små i denna sport. Men sen kom Janni och nollade och kom 4:a och Linda med Bella sätter en kanonnolla och kommer 2:a, de tog EO- Silver, vilken bragd, oj vad vi skrek och firade! Stort grattis Linda!!!
Sen var det mediumfinalen och jag hade startnummer 2 av ca 60 st så man hann inte se några innan precis. När jag gick banan fick jag först inte till det då man var tvungen att lämna på både A-hinder och balans och jag har ju inte runnings utan stannar upp med hunden. Men så bestämde jag mig helt enkelt för att chansa och springa ifrån ändå och köra med muntliga trampa kommandon, bära eller brista liksom. Då fick jag till det på banvandringen och det kändes bra. Hippi var laddad som vanligt och vi fick verkligen till ett jättebra lopp, jag satsade, hon lyssnade och gjorde sitt absolut bästa och det höll, alltså det var en helt underbar känsla!!! Att prestera bra i en final med en härlig svensk hejjarklack på läktaren slår nog det mesta jag har varit med om, helt underbart!!! Vi hade verkligen gjort vårt allra bästa lopp i rätt ögonblick och gissa om jag blev förvånad när det räckte till en 7:e plats, alltså av alla dessa duktiga hundar från alla dessa länder i världen så är min lilla Hippi 7:a!!! och det trots att vi inte har runnings på en bana som verkligen gynnade de som hade runnings, häftigt. Ännu roligare var det att Hanna och Liam också gjorde ett kanonlopp och kom 4:a, de har bara runnings på A-hindret men stopp på balansen så de före gick liksom inte att göra något åt. Ja, det var en häftig känsla!
Sen tittade vi på largefinalen och njöt av många fina lopp innan det var dags för prisutdelning och avslutning. 
Tack ALLA för fantastiska dagar i Tyskland som jag kommer att minnas länge!!!
Sen var det bara den låååånga resan hem. Jocke, Hanna och jag åkte direkt efter tävlingarna och körde hela natten och var framme i Falkenberg vid 7.30 tiden på morgonen. Vi sov två timmar och sen fortsatte Hanna och jag hem till Bollnäs medans Jocke stannade kvar på semester därnere. Idag är allt som vanligt och det gick faktiskt ganska bra och jobba, bara liiite trött. Blir tidigt ikväll tror jag. 
 
 

Kommentarer

Postat av: Helena

Publicerad 2015-07-28 22:27:34

Super Grattis igen Malin!!!! Grymt bra jobbat av er allihopa 😊 🎈 👊 Bäst när det gäller!!!

Svar: Tack!
tangfelt.blogg.se

Postat av: Åsa

Publicerad 2015-07-29 14:33:07

Superlopp att se hemifrån!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela