tangfelt.blogg.se

Nosework etc.

Publicerad 2015-02-28 16:57:18 i Allmänt,

Vill börja med att visa er denna otroligt häftiga och fina bild på Decibel och Amiga. Det är Alice som bor i Gävle och bla har en släkting till Hippi som har målat den med vanliga tuschpennor, tror Alice bara är typ 14 år. Så himla fin. Hanna har beställt på sina sheltisar också så ska dessa fina mästerverk sedan pryda deras hall. 
 
Alice gjorde även en jämförelse mellan Hippi och Amiga och när man ser denna bild så förstår man varför man ofta kallar Hippi för Amiga och Amiga för Hippi ;)
 
I onsdagskväll hade jag bjudit in Mia Lindskog från Edsbyn till vår klubb för att hålla ett föredrag i Nosework. Det var drygt 20 personer som kom och mina panikbakade äppelmuffins räckte till kvällens fika, phu! Varför ska jag alltid dra igång så många projekt fast jag inte har tid och sen alltid fixa allt i sista sekund...? Ja, ja, kvällen blev lyckad och det där med nosework var ju riktigt intressant.
Mia började med att prata om hundens fantastiska nos, hur den sorterar dofter etc. Man kommer nog aldrig förstå vilken fantastiskt näsa vovvarna har. Sen berättade hon vad nosework var, att det bla finns tre klasser NW1, NW2, NW3 och alla klasser är indelade i fyra olika moment, inomhussök, utomhussök, fordonssök och behållarsök. De dofter som används på tävling är eukalyptus, lavendel och lagerblad och dessa dofter ska vara vattenbaserade. Innan man får tävla skall ett doftprov göras etc, etc. 
Efter lite fika visade Mia med sin aussie Akilles lite inomhussök och behållarssök. Hon visade även hur man kunde träna in markeringar. 
Ja en jätteintressant kväll som gav mersmak. Vet att många började träna så fort de kom hem så vi har nu bestämt att fortsätta med två ledarledda träffar av Mia där vi har hundar med oss och sen kanske vi kan bli ett gäng som kan fortsätta träna själva. Tack Mia för att du tog dig tid och kom till oss :)
 
I fredagskväll tränade Hanna och jag lite agility innan fredagsmyset tog vid. Alltså ska jag vara ärlig så hade jag nog hellre satt mig ner i soffan och somnat efter en hektisk arbetsvecka men attans vad kul det är och vad skönt det är efteråt bara man kommer iväg liksom... Denna övning gjorde vi och det var Hippi, Liam och Didrik som fick köra den och sen blev det lite valpagility med Melker och Harald.
 
Idag har det blivit jobb och skidor på TV och jag drog även med mig Pär ut på långpromenad. Bla besteg vi stora Bolleberget med en fantastisk utsikt och sen blev det ett varv runt Bolletjärn också. När solen var framme var det så otroligt härligt men så fort den försvann var det riktigt kyligt. Nu längtar jag sååå mycket efter att snön ska försvinna, jag vill ha VÅÅÅÅR!!!
 
Imorgon ska jag följa med Hanna till Väsby där Didrik ska få tävla, ja Toppen ska faktiskt få springa en ag2 också, kanske inte hans underlag direkt men jag testar när vi ändå är där. Vi gick ju kurs där för Jouni en gång och det funkade ganska bra. Men annars har han svårt med sina klor på inomhusunderlag. Men vi ska hejja på Didde i alla fall!
Trevlig lördagkväll alla!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela