tangfelt.blogg.se

Lyckas på tävling!

Publicerad 2015-01-28 15:36:46 i Allmänt,

Ikväll är det sista gången på min tävlingspsykologikurs och mental träning som jag har hållit under vintern. Vissa saker har man lätt för och vissa svårt men det är alltid bra med en genomkörare i detta tycker jag. Det är så himla lätt att man hamnar i ett negativt mönster som man kanske inte märker på en gång att man måste bryta. Det kan även vara bra att bli påmind om de saker man fixar bra så man uppskattar dem och kan fortsätta med det. 
 
Jag själv har stor nytta av mitt tänk, att gå in och göra mitt bästa och skita i vad andra gör eller tycker och presterar för det kan jag liksom inte påverka. Det enda jag kan påverka så är det ju min prestation. Ofta är hunden bra tränad och alltid duktig så det är ju oftast mig det hänger på, så därför tycker jag det är mest rättvist mot hunden om jag tränar på detta och verkligen skärper mig, gör mitt jobb, gör mitt bästa och har kul. Det kommer man långt på! Sen kan jag imopneras av andra, glädjas åt andra etc. för sånt ispirerar mig till max. Viktigt också att jag sätter mina egna mål och ingen annans, att jag håller på för att jag tycker det är kul och inte för nån annans skull. 
 
Under kursen har vi gått igenom:
- Introduktion
- Den rätta spänningsnivån - om att hanskas med nervositet
- Koncentration
- Målsättning
- Självförtroende
- Bilder
- Ord
 
Det är väldigt roligt när man är en hel grupp som diskuterar om olika ämnen och se hur olika vi är. Vissa tycker vissa saker är självklara och enkla medans andra har jättesvårt för det. Ta bara detta med att se bilder med alla sinnen, vad olika alla var när vi visualiserade med synen, hörseln, känseln, lukten, smaken etc. Jag tycker det är lite häftigt. 
 
Några ord jag tar med mig efter denna kurs:
- Våga utvecklas!
- Våga misslyckas!
- Våga testa!
- Våga tro på det du gör!
- Våga kämpa!
- Våga ha kul!
 
Har även kommit in i ett litet lässtimm själv så när jag ändå är inne på detta ämne skall dessa tre läsas:)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela