tangfelt.blogg.se

Olikheter och mognad

Publicerad 2016-09-12 14:50:29 i Allmänt,

Fick ett telefonsamtal förra veckan från en lite uppgiven hundägare som hade fått hört från en klubbkompis att det var hennes fel som förare att hon inte fick fart på sin hund. Hon måste jobba hårdare, för alla friska hundar kan lära sig att springa fort, kampa m.m. m.m. Hoppas hon kände sig lite positivare efter vårt samtal men sånt där får mig ändå att tänka. 
 
Alla hundar är så olika (och tur är väl det). I min flock har vi en salig blandning och jag tycker det är så charmigt. Elton är en liten tänkare, orkar bara träna korta stunder och vågar inte ta så många egna initiativ. Blir det fel och man ska ta om så blir han väldigt låg. Han har lärt sig kampa på tävling först i år och då är han 4 år. Sen är han väldigt duktig och funkar bra på tävlingsbanorna men träningstillfällena blir korta och lätta så de svåra sakerna får vi liksom se om de funkar på tävling. Hippi är superlätt, med på allt, ger alltid 100% och väldigt lättlärd. Man kan ta om och ta om en sekvens utan att hon går ner sig det minsta, snarare blir hon bara galnare. Toppen är en liten blandning mellan Hippi och Elton, galen och ger gärnet i agilityn men han kan däremot bli lite blockerad om han blir för stressig, men jag vill ändå påstå att han har huvudet med sig. Och så har jag ju småkillarna och det är här jag återigen märker den stora skillnaden. Ebbot är drygt 16 månader och Potter 5 månader imorgon och jag måste säga att Potter redan kan en hel del svårare saker än Ebbot. Saker jag har velat gjort med Ebbot men som han inte varit mogen för köper Potter bara rakt av. Han orkar jobba läääänge redan nu och Ebbot är det korta pass som gäller för att energin ska räcka till. Alla småfinesser man vill börja pula med när de är valpar gav jag ganska snart upp med Ebbot då det helt enkelt inte funkade men med Potter har jag kunna kört från början. Men det roliga är att nu när jag gör dessa små saker även med Ebbot så är han mogen för det på ett helt annat sätt även om han får köra det på sin lilla nivå.
 
Vad vill jag då ha ut av denna lilla text..? Jo jag tänker på alla de som kanske bara har en hund av typen Elton eller Ebbot och ofta får höra att de är bara att jobba på, alla kan lära sig kampa, alla kan bli snabba det är bara föraren det hänger på, man måste hitta rätt knappar. Jag vill påstå att det är det inte alls, Visst föraren kan ju göra otroligt mycket men kapaciten i hunden spelar väl också in. Jag kan väl inte vara så otroligt mycket sämre hundtränare med Elton och Ebbot än vad jag är med Hippi, Toppen och Potter...., eller? Ebbot har inte lärt sig att kampa ordentligt på 16 månader och Potter kunde det bara jag tog fram en leksak. Hippi och Toppen älskar kamp och Elton har varit en sån som kampat när han är på humör. Det är först i år när han är 4 år som sagt som han kan kampa innan start på tävling och han är faktist riktigt galen ibland, men det har tagit 4 år!!!Skulle jag bara ha Toppen, Hippi och Potter kanske jag också skulle tro att det är lätt att lära alla hundar att kampa men som med allt, en del hundar har lätt för vissa saker och en del inte. 
 
Så tänk er för nästa gång ni tycker om andras hundträning och speciellt säger det rakt ut. Kom gärna med tips och idéer och uppmuntrande ord och förslag för allt kan väl alltid bli bättre, så är det ju, men tänk på att hundar är så olika. Fart och kamp är inte en självklarhet hos alla men man kan faktiskt komma väldigt långt ändå.
 
Mitt härliga gäng som alla är så olika, men helt underbara på sitt sätt <3
 

Kommentarer

Postat av: Åsa

Publicerad 2016-09-12 17:42:50

Jag är rätt glad över att jag började min karriär med en envis och tjurig dvärgschnauzer. Hon lärde mig verkligen att vara ödmjuk inför hundträning. Ingen av mina hundar har varit lika varandra alls. Lovis var ju galen och superrolig men livrädd för allt. Kaia är inte rädd för nåt men tycker å andra sidan att agility är roligt bara för att jag tycker om det. Och Minka är den mest korkade hunden jag nånsin haft, samtidigt som hon på vissa saker är så smart att det är läskigt. Men hon kan fortfarande nästan ingenting, fast hon är snart tre år...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela