tangfelt.blogg.se

Jennakurs!

Publicerad 2015-12-09 19:06:57 i Allmänt,

I helgen var jag i Stockholm på Jenna Caloander kurs. Tankarna var såklart lite splittrade efter Melkers bortgång men samtidigt var det skönt att komma iväg och ha något annat att tänka på. Hampus var snäll och följde med både som sällskap och världens bästa filmare :) Linda hade fixat så jag fick gå i eftermiddagsgruppen på lördagen och förmiddagsgruppen på söndagen så då behövde vi bara en övernattning samt att vi kom hem i tid på söndagen. Tack för att du ordnade allt så bra i helgen Linda! Vi höll till i en jättemysig hall, Norra Stockholms Hundcenter.
 
Första dagen hade Jenna gjort en 28 hinderbana som vi tränade i delar. Bla låg fokus mycket hindersäkerhet, speciellt tunnel och slalom som låg precis bredvid varandra, tunnelbroms samt att ORKA. Gisses vad hon körde med oss, efter sjuttioelfte gången var benen som sementklumpar, man tog i allt man hade men kom ändå ingen vart.... Hippi var duktig. Hon gjorde en flippsväng för första gången och den var som gjord för henne, hon satte det på en gång. Däremot hade hon jättesvårt med tunnelbroms. Bromsade jag ingenting utan bara ropade satt hon som en smäck i nästa tunnel, bromsade jag lite för mycket gick hon in i tunneln och vände men bromsade jag lite, lite gran så svängde hon på en gång efter tunneln. Här måste jag verkligen lära mig att tajma rätt, oj vad svårt jag hade med det. Här kommer en liten film på några övningar. När vi körde hela banan tänker jag inte lägga ut för då var man liksom bara glad att man kom runt och att man hade huvudet upp och fortfarande stod på benen. Riktigt bra träning att höra Jenna stå och skrika bredvid att man orkar, kämpa och man gör det fast man helst vill lägga sig ner och dö.
 
https://www.youtube.com/watch?v=3gRL0MLwcXo
 
Hampus och jag bodde på Scandic i Upplands Väsby och på kvällen åt vi en god middag och sen mös vi på rummet. På morgonen blev det en härlig hotellfrukost innan vi åkte till hallen igen.
 
Det var nätt och jämt att jag kom ur sängen på morgonen då benen skrek av träningsvärk. Dag 2 bestod först av mental träning. Jenna hade byggt fyra olika banor som hon döpte till A, B, C, D. Man började och slutade alltid med hopp, tunnel, hopp. När man hoppade nr 1 fick man reda på om man skulle köra A, B, C eller D så man hade alltså tunneln på sig att fatta beslutet vart man skulle. Hon la även till lite övningar vid vissa ställen som man skulle komma ihåg tex. nudda båda händerna i golvet, lyfta på benet och smälla till sig på hälen, dutta på en nummerskylt, hoppa rakt upp i luften m.m. Vi körde många gånger så benen och hundarna var supertrötta men huvudet hängde faktiskt med riktigt bra. En otroligt bra övning faktiskt. Sen hann vi även med lite skicka och stick, japaner och slalomingångar.
 
https://www.youtube.com/watch?v=S1KJNE_034c
 
Tack Jenna för en fantastisk kurs och stort tack även till alla som var med och gjorde helgen så bra!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela